sábado, 24 de marzo de 2007

Zombis
M.ª ESTHER GARCÍA LÓPEZ
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Un zombi ye, n'orixe, una figura llexendaria propia de los llugares onde se practica'l cultu vudú. Ye un muertu resucitáu por medios máxicos a traviés de rituales fechos por un bruxu y pa los qu'utilicen yerbes y bebedizos y fan práctiques de maxa negra, pa convertilu n'esclavu, poder facéi mandaos de too tipu y consiguir asina los sos propósitos, casi siempre malvaos. En lliteratura, fálase de muertos vivientes que se puen manipoliar por daquién con fines non tán bonos, y, vulgarmente, llámase-y zombi a quien fai les coses ensin pensales, como un autómata, a quien anda en tontu pola vida. Pero los zombis que m'ocupen güei son otros. Los zombis llexendarios puen danos ciertu respetu. Nun cabe dulda qu'a naide-y presta pensar qu'hai xente que con ritos diabólicos faiga del ser humanu un pelele obediente. Esto ye dalgo espantible. Pero güei hai otros zombis más espantibles entovía que llegaron colos avances teunolóxicos a los nuesos llares en tolos llugares del mundu. Un zombi yá nun ye esi ser resucitáu que vemos nes películes, que nos da pánicu; un zombi agora ye dalgo muncho más cercanu y que pue convivir con culaquiera de nós na nuesa casa, casi siempre ensin sabelo, y, cuando nos damos cuenta igual yá ye tarde pa solucionar el desastre que nos puede producir, faciendo usu de los datos y archivos que guardamos nel ordenador o destruyéndolos. Güei a quien tenemos que tener mieu ye a los ordenadores-zombi que toos podemos tener actuando na nuesa casa mandaos por daquién espertu en «pócimes informátiques». La palabra «zombi», en sentíu figuráu, sirve tamién pa nomar a los ordenadores que tán poseíos polos «bruxos» de la teunoloxía. Naide de nós fai unos años camentamos en tener un zombi tan cerca, mesmamente enriba la mesa del nuesu escritoriu. Un zombi peligrosu qu'obedez órdenes d'espertos dende sitios bien llonxanos y qu'a traviés del espaciu virtual pue convertise nel chivatu más eficaz actuando sobre los documentos archivaos qu'aporten datos relevantes sobre la nuesa vida. La máquina conviértese nun zombi que surxe dempués de ser infectáu por dalgún tipu de malware: virus, troyanos, guxanos, spam, etcetra, con fines perversos y qu'amás de causar nel ordenador malures, munches veces incurables, tienen otros oxetivos como atropar información sobre l'usuariu o estrozalu dafechu eliminando los archivos necesarios pal arranque o, lo que ye peor, usalu como ponte pa entrar n'otros ordenadores, llegando a poseer los espertos informáticos toda una rede de datos pa usalos nel momentu oportunu. Los zombis multiplíquense a traviés de medios teunolóxicamente perfectos. Ensin entrar nos desastres qu'estos virus causen nel ordenador, que son munchos y mui variaos, lo que más nos asusta ye que los pirates informáticos, usando la nuesa máquina como un auténticu zombi, puen caleyar pola nuesa casa y enterase de los nueses intimidaes, amás de manexar la información que guardamos, información relevante que puede convertise nun peligru pa nós. Los profanos na materia nun llegamos a saber, realmente, hasta ónde puen llegar con too esto, pero podemos sufrir les sos graves consecuencies. Nun cabe dulda que los zombis esisten, tenemos un zombi en potencia en cada llar. A ello collaboren los «bruxos informáticos» con sofisticaes técniques muncho más eficaces y de más alcance, de xuru, que les qu'empleguen nes cultures tradicionales anque tampoco seyan del nuesu agradu.
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viernes, 2 de marzo de 2007


La llei seca
Mª Esther García López
L’alarma social que provoca na nuesa dómina’l consumu abusivu d’alcohol por una bona parte de la mocedá, dende edaes mui tempranes, llevó a la Ministra de Sanidá y Consumu, Elena Salgado, a proyectar una llei pa la protección de la salú y la prevención del consumu de bebíes alcohóliques polos menores. Esta proposición de llei, amás de les prohibiciones de venta d’alcohol a menores y del so consumu en llugares públicos, llevaría a regular la publicidá de bebíes alcohóliques nos medios de comunicación, dalgo que determinaos sectores sociales, ente ellos l’educativu, llevamos tiempu reclamando.
Pero la propuesta espertó les protestes de los empresarios del vinu y de la sidra, que ven mermaes les posibilidaes d’espansión del so negociu. Paez ser qu’esta llei va prohibir beber alcohol al aire llibre y, visto asina, podríen peligrar fiestes de prau, xires y romeríes, espiches y demás eventos y celebraciones onde rueden la sidra y el vinu, una amenaza pa les tradiciones festives asturianes.
Nun dexa de ser esta una midida drástica y yá se empieza a cavilar sobre’l so desarrollu. Salta a la vista que va ser una llei polémica. Quiciabes tenga que ser mui clara a la hora d’especificar llugares y consumidores. Y nun cabe dulda que se presenten otros problemes añadíos, porque’l consumu d’alcohol ta afitáu socialmente y anque siempre hubo problemes graves al so alredor, güei entovía s’agravaron más y ye difícil qu’una llei solucione un problema social de tal magnitú.
La palabra prohibir nun nos presta a naide, pero la sociedá ta enllena de prohibiciones, y cada vez más. Otres palabres como educación, prevención, información, diálogu… tán na mente de toos, pero ¿pónense los medios pa qu’esto funcione? La práctica diaria recuérdanos continuamente que, tristemente, munches veces hai que recurrir a la llei pa resolver los graves conflictos sociales que se nos presenten, quiciabes seya ésta la salida más fácil.
Nun cabe dulda qu’hai qu’atayar de dalguna manera’l consumu abusivu d’alcohol por parte de los mui xóvenes, principalmente, asociáu a la falta de control familiar, a la falta d’educación pa la salú y que trai emparexaes consecuencies mui graves a curtiu plazu. Munches families tán sufriendo los graves efectos que l’alcohol causa nos sos miembros adolescentes, repercutiendo nel so comportamientu. Un problema que lleva medrando dende hai unos cuantos años, cola llegada de la “movida”, y cada vez afecta a neños y adolescentes que s’anicien nel consumu dende los doce- trece años. Los resultaos de les encuestes son claros nesti sen y nun voi repitir equí cifres y porcentaxes que ya conocemos; namás fai falta dase una vuelta polos llugares de diversión y de xuru que nos convencemos de que los datos que nos dan las estadístiques aproxímense muncho a la realidá. El consumu escesivu d’alcohol, anque seya en fines de selmana y fiestes, trai consigo otros problemes añadíos: adicción, violencia, accidentes de tráficu, delincuencia y consumu d’otres drogues que güei tán presentes nos llugares de “movida”. Per otru llau, rómpese la comunicación familiar, faciéndose difícil el diálogu ente pas y fíos. Y otros efectos a más llargu plazu que yá nos anuncian los profesionales de la salú, como enfermedaes mentales prematures. El problema ye seriu.
Ta claro qu’esti comportamientu d’una bona parte de la mocedá, escapósenos de les manes y esto llevó a la ministra a intentar poner midíes drástiques que protexan la salú de la xuventú española, proyectando una llei seca, que nun ye bien acoyida y que se dulda de la so eficacia si nun se sofita con otres midíes sociales de prevención. Hai munches coses por solucionar que pueden influir n’esti desmadre xuvenil: el paru, los empleos en precariu, los sueldos polos suelos, contratos basura, problemes p’adquirir una vivienda, son dalgunes de les calamidaes sociales que tán sufriendo los xóvenes. Pa solucionar estos problemes tamién habría que llexislar con urxencia.
Y nesta situación social plantéase que la llei nun afecte a les nueses romeríes, espiches nin otros actos festivos, pero, verdaderamente, nun tará mal un poco de control, pa que les fiestes dexen de ser namás qu’un pretestu pa la mocedá pa facer “botellón” ensin enterase de nengún otru actu, porque nun-yos interesa. En munches romeríes y fiestes, hai una total dixebra na forma de viviles; mientres los pas y los güelos, s’esfuercen por mantener les tradiciones festives, la mocedá vive la nueche al son del “botellón” y durme de día ensin interesase por nada más y rompiendo too vínculu comunicativu y familiar. Toos sabemos que nun vamos a pidir a los xóvenes divertise como vieyos, porque esto iría contra la “llei natural”, pero, nos últimos años, percibese tamién nes celebraciones festives el nomáu abismu xeneracional.
Dalgunos espertos nel tema, consideren el vinu, y la sidra como alimentos. Toos sabemos que’l vinu emborracha, la sidra tamién, la cerveza y el calimochu lo mesmo. Too depende de la cantidá que se beba. Lo importante dende llueu ye educar, informar, prevenir, dialogar…educar a los más xóvenes pa un consumu responsable y amparalos socialmente pa que nun pierdan la ilusión y nun s’abelluguen n’notres práctiques de riesgu pa la salú.
Esperemos que la Ministra estudie toles posibilidaes y la redacción de la futura llei nun seya tan drástica como paez; que la so puesta en práutica ayude a meyorar la salú de la población y que nun seya peor el remediu que la enfermedá; que la Sra. Ministra vaya pensando n’otres midíes sociales que favorezan la integración social de la nuesa mocedá. Tampoco hemos escaecenos los adultos de que nós somos l’espeyu nel que se miren los xóvenes.